איך משיגים את המידע הרלוונטי לעסק שלי?

את מקורות המידע השיווקי נוהגים לסווג לשתי קבוצות לפי מידת הקשר של המידע לעסק שלי.

• מידע ממקור ראשון – מידע הקשור באופן ישיר לעסק שלי ומתקבל מתוך התייעצות עם מומחים בתחום העיסוק שלי, או ממצאי מחקר שוק שנעשה עבורי.

• מידע ממקור משני – מידע כללי על הענף שלי או מידע שייתן לי תחושות וכיווני חשיבה על הדילמות השיווקיות איתן אני מתמודדת, מידע זה מושג ע"י מחקרי גישוש, ספרות- אקדמית או מקצועית וניתוחי אירועים.

מידע ממקור משני הינו בד"כ פחות מדויק ופחות ספציפי לעסק שלי, אולם יותר קל להשגה ובהשקעה כספית נמוכה, אם בכלל.

מידע כללי נוכל לקבל ממגוון מקורות, הנוח והזמין ביותר הינו מתוך אתרי מידע אינטרנטיים כגון אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה www.cbs.gov.il
בו מפורסם מידע סטטיסטי רב שנאסף ע"י הלשכה לאורך זמן ומתייחס לאורחות חיים והרגלי צריכה של הציבור בישראל.
מקור נוסף למידע כללי הם ירחונים וביטאונים מקצועיים של הענף אליו משתייך העסק שלנו. בכל תחומי הצריכה קיימים פרסומים וביטאונים רבים בהם יש מידע כללי על התחום, על מגמות חדשות והרגלי צריכה של קהלים שונים.

מחקר גישוש נבצע כאשר אנחנו עדיין "מגששים" ולא בטוחים באלו נושאים להתמקד, מחפשים כיוון, או לחילופין, רוצים לבדוק כיוון שיש לנו אולם אנחנו לא בטוחים שהוא נכון. אם, לדוגמא, אנחנו רוצים להקים עסק חדש בתחום אינטרנטי – סידור אלבומי תמונות דרך תוכנה אותה מורידים מהאינטרנט, עדיין לא ברור לנו האם צריך לאפשר הורדה של התוכנה בחינם, האם קהל היעד הוא צעירים שנולדו עם עכבר ביד או אולי גם הורים עסוקים שמתעדים את הצאצאים וטובעים בים התמונות הדיגיטאליות שצילמו…
על שאלות אלו ועוד נוכל לקבל כיוון דרך ביצוע מחקר הנקרא "קבוצת מיקוד".
קבוצת מיקוד – (focus group) טכניקה נפוצה למחקרי גישוש:
מבוצע בקבוצות קטנות (של 8 עד 10 משתתפים), בהנחיית מומחה שידע לשאול את השאלות הנכונות ולכוון לדיון אפקטיבי. מאפשר בדיקה ראשונית של נושא או כיווני מחשבה.

עוד נושאים עליהם ניתן לקבל מידע ממחקרי גישוש:
• ניתוח הסביבה התחרותית.
• הכרת וניתוח ערוצי השיווק.
• זיהוי וניתוח סיכונים בענף / שוק המטרה.
• ניתוח השפעת שינויים על השוק / הענף.
• ניתוח התנהגות וצרכי הלקוח.

כשצרכי המידע שלנו יותר ספציפיים וממוקדים, נדרש כלי מידע אמין המספק מידע ממקור ראשון – כלי כזה הינו מחקר שוק.

מחקרי גישוש, שימוש במידע כללי שנאסף מהאינטרנט או מספרות מקצועית של הענף או התחום אליו משתייך העסק, הינם כלי מחקר לקבלת מידע שאת חלקם יכול בעל העסק לבצע בעצמו ולקבל מידע בסיסי על הנושא אותו הוא מעוניין ללמוד.

בביצוע מחקר שוק רצוי להיעזר בגוף מקצועי שניסח את שאלון המחקר יבצע אותו בצורה מקצועית ואובייקטיבית ויספק לבעל העסק מידע שנבדק ספציפית לצרכיו – ובזמן אמת!